[tekst koji sledi sadrži, ranije obećane, seksualne aluzije, polutvrdo kuvani rečnik i nemilosrdno realistične prizore nasilja. on odražava isključivo stavove autora. to nisu, nužno, i stavovi kolektiva superstudio. ovo je drugi od dva teksta posvećena događaju rock 'n' roll škola]
4) elektrobuda
veteranski bend koji u zagrebu, kao zbornom mestu, traži sredokraću između čakovca, rijeke, ljubljane i tog istog, je li, zagreba. tako su, naime, raspršeni njegovi članovi. ko je pratio (ja nisam), prepoznaće ih kao ljude koji su nekada svirali u majkama, kojotima te belfast foodu.
no, dosta geografije i recentne pop-glazbene historije. elektrobuda (tada na tašu, priznajem, prekrštavan u očigledne pežorativne varijacije, poigrajte se abecedom...) svira southern rock. prašnjavi, redundantni rhawk'n'roll. nešto kao black crowes. ali lišen uspješnice (tako se, naime, na hrvatskom kaže hit) kakva je bila remedy. i razdrljenih šarenih košulja, još šarenijih marama, bujnih gospel crnkinja, čitavog tog polusvesnog i jedva dovoljno dekadentnog 'šarma' retrogardizma. dosadno, da ne kažem.
mnogo bi mi zanimljivije bilo da sada pišem o tome kako mi je, u recenziji koncerta velikog prezira i paor of love u zrenjaninu jula 2005, lektor popboksa onomad ispravio sintagmu rhawk'n'roll (a upotrebljenu da opiše jedno od stremljenja tog drugog sastava)?! jedva sam dočekao priliku da je upotrebim ponovo!
5) veliki prezir
sad mi je već stvarno dosta da ističem koliko je to dobar bend. i kada su, u sopstvenim merilima i sistemu referencije, prosečni - bolji su od većine 'ostatka sveta'. ali su osuđeni na večiti underdog status. ovde gde nikada ništa ne sazri, naraste i izbori potvrdu. besneo sam zbog toga, slušajući prezire kako konačno uzimaju razmeru koja im pripada, kako na velikom, ozbiljnom ozvučenju sviraju čvršće nego ikada (ne računajući jedan kamerni koncert u gradu b, na severu), i to na stadionu?!
i... okrenem se i pogledam u malobrojnu publiku. i znam da oni tu 'razmeru' nisu uzeli, nego im je, sa sve elektrowhateverima i ostalima, donirana za ovu priliku. i ponosan sam na njih. na najbolje underdogove koje znam.
6) obojeni program
do pesme kad se neko nečem dobrom nada, obojene sam doživljavao kao bend nečijeg tuđeg odrastanja, koje je trajalo paralelno sa mojim. ta stvar je, za mene, ostala manje-više usamljena supernova njihove pesmarice. ne koristim tu reč slučajno - večito starmali kebra svoju konzistentnu (za one koji vole) ili aman-dosta-više-istu-pa-istu (za one druge) 'poetiku' isporučuje držeći svesku u ruci?! jer... on je... pesnik. ne služi mu ona kao podsetnik, ona je simbolički znak koji ga odvaja od onolikih pevača po onolikim bendovima. kao da nas podseća: pesme obojenog su tekst, su literatura. ali pomalo drugačija od one koju je u knjiškom obliku kebra već opredmetio. otud sveska. a ne knjiga.
set im je bio dobrano popunjen starim pesmama, i u nekoliko trenutaka sam se uhvatio u besprizornom pevušenju. ali, bilo je to tuđe pevušenje. micao sam usnama prisećajući se pokreta tuđih usana koje prate kebrin glas sa ploče. dok smo istovremeno odrastali.
i, da, trademark zvuk doboša koji podseća na metalnu kantu je i dalje tu. nema razloga za brigu, raziđite se u miru...
7) jarboli
to je onaj, kako sami njegovi članovi ironično umeju istaći, zauvek mladi i perspektivni beogradski sastav. što reče jedan moj poznanik: kada bi prodavali ploča koliko je unosa na temama koje su im posvećene na internet forumima, bili bi platinasti bend. ja ne učestvujem u tim 'raspravama' punim panegirika, ali uporno kupujem njihove albume. i uvek sam polovično zadovoljan. u slučaju suvišne slobode bio sam nagrađen i daleko više od toga.
ali, u osnovi, jarboli i ja stojimo na različitim stranama jedne razdelne linije. u mom rečniku pop je afirmativna reč. oni, u najboljem slučaju, deluju neodlučno. najbolji su kada se ozbiljno, nadahnuto i iskreno bave upravo pop muzikom. najlošiji su kada simuliraju dert provincijskih kafana. ne sviđaju mi se kada su prog/kraut/dosadni. kada su buđanje proleća. sada su to.
i tako, svirali i jarboli...
8) neno belan & fiumens
da prvo istaknem jednu činjenicu - mislim da je neno belan jedan od najboljih autora koga je jugoslovenski pop prostor imao.
prvi njegov post-sfrj koncert u beogradu, onaj u domu omladine, na valentinovo 2003. godine, bio je čaroban. iako je svirao nove pesme (brrrrr). iako je sve brže brojeve đavola svirao kao ska (über-brrrrr). jednostavno, nagomilana čežnja za tim pesmama u izvođenju tog čoveka (i pratećeg benda) učinila je da to (p)ostane jedan od onih događaja po kojima se ljudi koji su u njemu učestvovali međusobno prepoznaju. kao i oni koji su ga propustili.
svaka sledeća prilika za susret sa belanom (i pratećim bendom) podrazumevala je sve nepovoljniji odnos užitka i frustracije zbog novih pesama (brrrrr) i, naročito, te ska (über-brrrrr) sprdnje sa sopstvenim genijem. do septembra 2006. nakupilo se u meni već dosta zebnje (koja začas preraste u gnev) zbog tog vrlo pogrešnog, a uvek istog i sada već dosadnog, ugla iz kojeg belan pokušava da dodatno 'ozabavi' svoju ionako svesno i svrsishodno zabavnu muziku.
zebnja je na tašu te večeri došla u dodir sa: 1) iritantnom istinom i b) katalizatorom, i - prešla u stanje gneva. set lista se, valjda primereno ovoj 'edukativnoj' prigodi, većinom sastojala od oldskool r'n'r stvari đavola. a onda, u refrenima, malo ska! kontraritam, opa-cupa... grrrrrrrrr!
samo dani ljubavi su izvadili stvar. onoliko koliko je jedno remek-delo pop muzike to u stanju.
9) partibrejkers
šta tu ima da se piše? propovednički r'n'r/r'n'b (ne mešati sa današnjim poimanjem žanrovske odrednice) za ciljnu grupu politikinog zabavnika. onih koji inkliniraju donjem delu skale (7 godina), a kojima je, nominalno, bio namenjen ovaj događaj, bilo je daleko manje nego onih drugih (will you still feed me when i'm 77?). što je, naravno, u redu.
kako nisam naročiti obožavalac... eto - kad ti treba reč kojoj je osnova bog, a u slučaju zorana kostića caneta & his 'brejkers će ti svakako zatrebati - nađeš je... dakle, kako nisam naročiti obožavalac čitavog tog štiha, pošao sam kući.
sad zamišljam kako me je na počinak otpratilo sve tiše zapomaganje: marijou, maejko božžžijae, da li veidiš šta rahmhm shm thmhmhm hmhmhmmm. verovatno nije bilo tako.
* * *
rezime:
1) časovi do velikog odmora: zabavni, hvataju se beleške, pazi se čak i u magarećim klupama.
2) časovi nakon velikog odmora: dosadni. bez izneneđenja. ako ih je i bilo, nisu mi se svidela.
3) već smo se dogovorili, horkeškart (i repetitor, pride) je došao niotkuda i ukrao šou. pitanje je bilo - od koga?
4) odgovor: pre svega - od belana. on je čovek koji uporno prekraja svoj format zvezde, ali tako da ispadne manji, tanji, beznačajniji.
* * *
hoće li, više, to zvono?
[nakon zvona: istrčava se iz zgrade, kidaju se stranice iz udžbenika, spaljuju sveske (na čelu sa onom kebrinom), nedugo uživa u mirisu sagorele hartije, i odlazi što dalje. zbogom, školo. nisam te ni vol'o.]
8 comments:
Belanov koncert na Valentinovo 2003. Ni trovanje bajatim Niksickim me nije sprecilo da ga zapamtim kao jedan od najboljih koncerata u zivotu.
Posle konecrta, susret sa A iz superstudija u burekdzinici SARAJEVO, kojom prilikom prijatelj i ja ostavismo tip od citavih 800 dinara, i napravismo par opskurnih sovinistickih primedbi spram ikonostasa sa kalendarima srpskih heroja na zidu.
Potom mi je A narezao kompilaciju Djavola i Belana koja i danas ostaje najesencijalniji izbor, koji ni sam Belan ne bi bolje napravio.
Kupovao sam potom vise zvanicnih kompilacija i sve su pogresne.
Svi kasniji Belanovi koncerti su nazalost bili letdown.
Kada se sumira kolicina omiljenih bendova koje mi je otkrio, postaje potpuno apsurdan podatak koja je zapravo bila prva ploca koju mi je A srezao.
James Iha - `Let It Come Down`
susret u sarajevu? sine, izoštravao si me minut i pol. nije ni čudo, bio si u stanju u kojem se svetlost, možda, razlikuje od tame. tako - potrajalo je dok to nije postao susret :D
btw, 'knjiga utisaka' u tom sur-u je borhesovska duga, dosadna i mučna historija beščašća... ne idem više tamo.
+
solo album jamesa ihe je, u gornjem kontekstu, pre bizaran no apsurdan. mislim, nije u kontradikciji sa mojim doživljajem muzike. više je nekako... ne baš od prevelikog značaja. ali je znak nečega drugoga, o čemu sam danas otpisivao na popboks temi o smashing pumpkins (and i quote):
Mali Robot ::
[...] sugar. I previse produkcije. [...] diktatorski [...] 1979, pa Tonight, ajoj gudaci...
sve sto je mali robot nabrojao (i jos nekolike stvari) opredelile su moju ondasnju naklonost ka pumpkinsima. ne mislim da je redukcija kljuc pop muzike. jedan od - da. ali sam u slucaju smashing pumpkins ponajvise cenio (svaki ce student arhitekture/arhitekta prepoznati sintagmu) slozenost i protivrecnost. i megalomaniju. i oh-tako-grunge iskrenost/ranjivost/uproscavanje, ali i istovremenu visoku konceptualizaciju/arteficijelizaciju (is it even a word?). a najbolji primer svega toga, i njihov magnum opus, je mellon collie.
mozda sam adore vise i neposrednije voleo. ali, to je sasma druga stvar...
sto se obrade depeche mode tice (govorimo o never let me down again, je l' da?), ta je odbojno neinspirisana, nemastovita i sasvim suvisna. prosto se covek zapita da li corgan stvarno voli dm...
(unquote)
rad jamesa ihe u sp je važan element u složenosti/protivrečnosti koju volim kod tog benda. njegova pesma take me down sa mellon collie je, na nivou strukture tog albuma, prefinjeni kontrapunkt koji se dugo pamti. a let it come down (taj čovek ili ima užasno oskudan rečnik, ili je to artistic statement) je manje-više multiplikovan taj senzibilitet.
Shjeeee , kol'ko mudrolija na tako malo prostora...
jel to onaj lektor koji je world music pretvorio u muzika sveta? ali meni je to ok, ne polazem neka velika prava na copyright, plus taj covek je stvarno jako, jako fin ... danas citamo novine, sutra je time postavljamo kavez kanarinca.
evo me :)
2 anonymous:
1) ako je ovo bilo ironično: ironija je dobrodošla.
2) ako, manje verovatno, nije: samo komprimovano mudrovanje dolazi u obzir.
2 popkitchen:
ne znam za 'muziku sveta' (heheee), ali je u txtu koji sam pomenuo učinio i da draga (dada) antov bude prevedena u muški rod. što je, čak, izazvalo nekoga od čitalaca da na popboks forumu pokrene hejterski topik sa sve mojim imenom i prezimenom u naslovu, pogrešno pretpostavivši da sam baš toliki ignorant.
znam da se to ne bi baš reklo, ali veliki sam pobornik pismenosti, pa i lekture. megjutim, postoje stvari koje se ne diraju i spadaju u, khm, stil. tako posprdna sintagma rhawk 'n' roll podrazumeva da se govori o r'n'r muzici, ali tu činjenicu produbljuje na različite načine. ona zamenjuje čitav paragraf suvišnog objašnjavanja. a i funny je. barem meni. e, taj lektor je na tom mestu umesto te sintagme stavio nešto što ja u životu ne bih napisao: rock. just like that. ta reč ne odražava nikakav stav. i užasno je lejm. rock. hej!
- moj bend svira rock. ghmbbbb....
[svi slušaoci, nenadano, podižu ručne bacače raketa, usmeravaju ih ka nesrećniku koji je to izgovorio i na ...tri istovremeno potežu obarače]
2 zvono:
pošto je zvonilo, mogu da odgovaram na komantare, iako sam i dalje na poslu. yipiii!
2 everybody:
skoknite do popkitchen bloga. vrlo lepo (iako , što se mene tiče, blago u domenu wishful thinkinga, te far reachinga) je na tom mestu sastav endorfin okarakterisan kao anti-super s karamelom. srce mi zaigra svaki put kada neko tako sistematizuje pop-kulturne pojave. a naročito kada nađe antimaterijski kontrapunkt superu s karamelom! odmah mi i taj endorfin postane draži. al' ako ne moram da ga slušam. samo da čitam o njemu...
popkitchen is my favourite kitchen.
popkitchen is my favourite kitchen too.
Post a Comment