Wednesday, October 10, 2007

10. oktobar 2007: radiohead dan



dosta kuknjave. nije nas bilo. potražite svoje živote na drugim blogovima.

iako je moj stav o putanji sastava radiohead kroz albume gotovo suprotan onom uncutovog johna mulveya (a stavovi o opštijoj vrsti njihove trajektorije, začuđujuće/kontradiktorno, podudarni; r.e.m. unazad! ha!), složiću se - in rainbow je od 10. oktobra 2007. načinio radiohead dan. i inače je pojava novih albuma neka vrsta praznika mnogo čistijih od onih državnih (religijske ni da ne pominjem). to su praznici koji u slavlju povezuju ljude koji bi, manje-više, i želeli da ih obeležavaju skupa. pop društvene zajednice zasvetle na mapi planete onog dana kada izađe ploča koja ih povezuje. brzo sa te mape nestanu, još brže se rekonfigurišu i zasvetle kad izađe neka druga.

(na scenu stupaju radiohead)

in rainbows je, zahvaljujući sada već poslovičnoj osobini svojih proizvođača da bez prestanka drže prst na kucavici savremenog sveta, otprilike u isto vreme stigao do svojih slušalaca. radiohead su mutirali svoj zvanični sajt u inrainbows.com, gde su zainteresovani mogli da se pretplate na novi album grupe. i to u dva oblika - kao download (koji se plaćao u vidu dobrovoljnog priloga; na srpskom jeziku: nije se plaćao) i discbox. jutros je na e-mail adrese prijavljenih stigao link za download, čime je iz jednog centra poslat znak za početak praznovanja.

iako još nisam preslušao 'svoj primerak' in rainbow; iako su najbolje svoje albume ti ljudi pravili polovinom i krajem devedesetih; iako su svojim potonjim proizvodima učinili da se više ne osećam kao aktivni njihov slušalac...
želim vam srećan radiohead dan.

3 comments:

popkitchen said...

E sjajno, bash sam ja htela da pishem o tome, sto ne znachi da nechu i to u kontekstu interkulturne komunikacije naravno koju vodim u poslednje vreme.

Da, da to je velika stvar. Ali da li je stvar buduchnosti pitanje je. Ok da bendovi zaradjuju vishe na koncertima, a diskografske kuche na albumima, zato su i protiv sharovanja muzike na netu. Ali koji su to bendovi Rolling Stones, koji su tako namakli svoje basnoslovno bogatstvo, Radiohead ili neko trechi istog grandioznog profila? Sta raditi sa indi bendovima, prepustiti ih myspace-u, blogovima, to jest moru u kome che se udaviti. Ono sto je zanimljivo je sto niko stvarno ne zna sta ce buducnost doneti - sa jedne strane nemoguche je zaustaviti peer-2-peer downloadovanje, a sa druge te cheka previshe informacija, bez ikakvog filtera, sto u samom startu chini celu stvar trazenja nove, a dobre muzike poprilicno napornom, da ne kazem uzaludnom.

a@super|studio said...

naravno da radiohead nisu prvi koji su d-loadu dali legitimitet. i kanadska izdavačka kuća arts+crafts je, na primer, napravila sličnu stvar. ali je 'kampanja' radioheada moćnija. podrazumeva se da je tome tako i zboguticajnosti samog benda. u čitavom ovom događaju mnogo mi je manje zanimljiv taj ekonomski/tržišni aspekt (osim odluke da je naručiocima d-load linka omogućeno da sami unesu svotu koju će uplatiti, uključujući i nularicu). ono što mi je važnije - zaplet okolo in rainbows napravljen je u savremenom 'žanru' online zajednice, a bez infrastrukture koja bi to sugerisala. samo odeš na neki sajt, ukucaš svoje podatke i, iako
ne ostvaruješ nikakvu komunikaciju sa ljudima na tom mestu, najednom se osetiš delom jedne naročite društvene strukture. i onda to svoje osećanje odneseš na postojeće platforme (forume, instant messengere, blogove...) i, u iščekivanju izlaska albuma, realizuješ svoju ulogu u toj zajednici.
druga lepa stvar je što je ovo pokazalo da i u dobu nikada-lakše-nabavljivosti i hiperpotrošnje muzike može da se proizvede fino nestrpljenje i pandan ritualnom odlasku u cd shop na dan izlaska nekog albuma. i to planetarno. čak i u zemlji gde prodavnice muzike svedene na nekoliko dosadnih, kloniranih predstavnika jednog ili dva lanca (digresija o tome kako sam u solunu pre desetak dana na rastojanju od jednog bloka ušao u dve second-hand muzičke prodavnice i osetio se kao da sam u championship vinylu...)
to što su radiohead (i bratija) smislili nije nešto što bi moglo dati odgovor na ozbiljno pitanje distribucije i ekonomike pop muzike (u eri elektronske reprodukcije ;). ali dodatno skreće pažnju na njega. što se indie i početničkih bendova tiče... jes', teško je. ali ne zaboravimo da su neki od njih naboli bingo upravo zahvaljujući internetu, online zajednicama i p2p-u.

a@super|studio said...

+ zaboravih...
prvo slušanje kaže da je vredelo praviti taj zaplet. dosta buke oko *nečega*.

Powered By Blogger